torsdag 14 oktober 2010

Man tager vad man haver

Jag har inventerat kyl, frys och skafferi, funderat på hur mycket pengar man egentligen lägger på mat varje månad. Slutsatsen blev att det är sjukt mycket, skulle lätt kunna spara 1000-2000 per månad om man bara planerade lite bättre. Det blir lätt att man impulshandlar middag dag för dag annars. Just nu pågår projekt göra slut på allt innan nytt inhandlas. Är man 6personer som ska äta så blir det rätt mycket mat Resultatet de senaste dagarna har ibland blivit två rätter att välja mellan till middag :) Igår hittade jag ett paket köttfärs på 150g i frysen, inte mycket att hurra för. I kylen fanns lök och fyra stackars potatisar, hittade 2burkar vita bönor i skafferiet. Av detta lagade jag en favorit i repris: Bondmorans goda gryta lite mindre köttfärs och mer kryddor istället för buljong bara. Nu på morgonkvisten hittade jag ett par fula bananer och gjorde en långpannekaka, typ mockarutor.

Banankaka
3ägg
4dl socker
1mosad banan
1,5msk kakao
Detta vispas ihop till en porös smet.

6dl mjöl
1msk bakpulver
1msk vanillinsocker

200g margarin
2,5dl vatten(mjölk går också bra, jag tog vatten för att den laktosfria var slut)

Blanda ner detta i äggsmeten och häll ut i smord och bröad långpanna. Gräddas i mitten av ugnen 225*, ca: 15min

Glasyr(bred över den kalla kakan, kokos eller strössel på)
3dl florsocker
4msk smält margarin eller olja
2tsk vanillinsocker
4msk kaffe
2msk kakao


Nu ska jag gräva i frysen och se vad dagens middag kan tänkas bli :)

1 kommentar:

  1. Haha, här är det åxå ur rensning...vi impuls handlar åxå en del, som man skulle kunna spara in om man storhandlade ordentligt på en gång...men det känns oftast som man tar i....men lik förbaskat så står man där i kön på konsum med en korg med varor o får betala lite dyrare och framförallt resorna till affärn kostar ju en del när man bor som vi...=)

    SvaraRadera

Vad har du på hjärtat?