torsdag 14 oktober 2010

Torsdagsmiddag

I frysen hittades en stor bit älgbog, kött som i mitt tycke blir bäst på långkok. Var längesen vi åt blöta så det blir en utmärkt torsdagsmiddag. Barnen är än så långe skeptiska mot idén att blötlägga tunnbröd i köttspad så jag tar av en bit av köttet, dom får äta dillkött och potatis. En klart underskattad och bortglömd maträtt!

Jag lägger i köttet direkt från frysen i en gryta med kallt vatten, slänger i ett par morötter och lökar, nån buljongtärning, nalta salt och hela pepparkorn. När det kokar får man skumma av. En köttermometer sticks in då köttbiten tinat lite. Detta sköter sig självt och får koka tills innertempen visar 72*, den stiger ju ett par grader då man tagit grytan från plattan.

Dillsås
1,5msk margarin
3msk mjöl
5dl buljong
0,5-1dl grädde
1-2äggulor
dill( färsk eller torkad)
1-2msk citron
1krm socker

Smält fettet och rör ner mjölet. Sen häller man i buljongen lite i taget, rör om under tiden, koka ett par minuter. Vispa ihop äggulan och grädden, detta fungerar som redning, ta kastrullen från plattan och vispa ner äggblandningen i den heta såsen, denna får INTE kokas mera. I med dill, citron och socker, detta gör att såsen blir lite sötsur.


Jag brukar skära köttet i små bitar och blanda direkt i såskastrullen, enkelt och bra :)

1 kommentar:

  1. Blöta åt vi när jag var liten,tyckte det var gott med korv till! =) Men ätit det sen dess har jag inte. Det fanns en till maträtt hemma hos oss som nog inte många äter idag, pölsa "hundmat" som Tommy kallar det haha...Men pölsa skulle jag nog inte få ner idag.

    SvaraRadera

Vad har du på hjärtat?