fredag 15 oktober 2010

Man tager vad man haver del: II

Som jag skrev igår håller jag på att försöka göra slut på allt vi har i kyl, frys och skafferi. Idag hittade jag en ask Philadelfiaost och fick äntligen en ursäkt till att prova baka:

Philadelfiabullar i långpanna

Bulldeg:
150 gram smör eller margarin

5 dl havremjölk

1 paket jäst

1 ägg + ett till penslingen

1 dl vit sirap

½ tsk salt

10-11 dl vetemjöl



Fyllning:
150 gram smör eller margarin

2 msk vanillinsocker

Kardemumma och kanel

3 dl florsocker

100 gram philadelphiaost

Smält smör i en kastrull, häll sedan i mjölken och låt det bli fingervarmt. Lös upp jästen i degvätskan. Tillsätt ägg, socker och salt. Ha i vetemjölet lite i taget och arbeta in den i degen. Degen blir ganska lös, nästan som en smet. Det ska vara så. Låt degen jäsa i 30 minuter. Platta sedan ut degen i en smord långpanna. Använd lite mjöl på handflatan, degen är väldigt kletig. Gör 48 hål och fördela fyllningen i hålen, ungefär 1tsk i varje. Jäs 15 minuter. Pensla med ägg, strö över pärlsocker och grädda sedan 15-20 minuter i 200 grader. Skär upp i bitar då den svalnat.



Långpannan är en bra uppfinning, speciellt då man kanske inte har tid eller ork att rulla bullar. Det här är även första gången jag inte gjort en monsterdeg och bakat bullar för en hel armé :)

1 kommentar:

  1. Nu ska jag baka idag, den ser ju så god ut o dessutom lättare att göra än bullar..då tar det ju en hel dag nästan! Va fiffigt med långpannekaka då! =)

    SvaraRadera

Vad har du på hjärtat?