torsdag 6 maj 2010

Torsdag

Morgonpigga barn idag, Klara ville kliva upp 04.30 men hon slumrade en timma till då hon fick komma och ligga bredvid mig. Tor sov lite längre, han vaknade strax före 7. Nu vilar dom, eller rättare sagt Klara vilar, Tor ligger och sjunger sånger för full hals, mycket vackert :) Jag har passat på att vaska av golven, otroligt vad sand som kommer in med lilla vovven!

Nåväl, tänkte skriva lite om kalorier. Jag ligger för närvarande på ett intag av 1300kcal, 1309 om jag ska vara exakt. Om jag motionerar har jag fler till mitt förfogande, om jag tex cyklar 30min har jag 180kcal extra om jag skulle vilja äta mer. Man gör ju ett val så fort man stoppar något i munnen och för att lättare jämföra så kommer här ett par exempel på hur många kalorier vissa livsmedel innehåller:

Äpple, 70kcal
Coca-Cola 2dl, 87kcal
Vatten, 0kcal
Pizza från frysdisken, 567kcal
Kycklingkött, 125gram, 188kcal
Oboý pulver, 2msk, 56kcal
Te, 0kcal
Kexchoklad, 281kcal
Potatis, 100gram, 76kcal
Potatisgratäng, 100gram, 174kcal
Ost, 23%, 2skivor, 64kcal
Pasta, 100gram kokt, 136kcal
Lax, 100gram, 181kcal


Ganska intressant att jämföra faktiskt :)
Gårdagens mat då:

Grötfrukost som vanligt

Varma koppen och smörgås med lax till lunch.

Kycklinggryta och ris till middag.

Te, juice och smörgås på kvällen.

Dyra mellanmål: Bulla och mörk choklad

Hade cyklat en halvtimma så jag hade lite extra som tur var...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad har du på hjärtat?