måndag 10 maj 2010

Ännu ett pajrecept

Ingen har väl undgått att jag har fått paj-fnatt :) Denna komponerade jag ihop i lördags:

Lördagspaj
Pajskal:
75 gram smör, eller 1,5 dl flytande milda el dyl
3 dl dinkelmjöl
1 nypa salt
0,75dl vatten

Fyllning:
1 gul lök
100gram fetaost
soltorkade tomater
Äggstanning:
3ägg
2dl matlagningsgrädde
riven ost


Skär margarinet i mindre bitar och blanda ihop till en deg, går utmärkt med elvisp. Låt vila i kylen innan du trycker ut den i lämplig form, naggar och gräddar skalet, 15min, 200grader, mitt i ugnen.

Fräs upp löken och lägg i pajskalet. Häll över äggstanningen och lägg i fetaosten som skurits i tärningar och de soltorkade tomaterna i lämpliga bitar. In i ugnen, 20grader, 20-25min.
KLART!!


Passar som lunch med sallad till, eller som tillbehör då man grillar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad har du på hjärtat?