fredag 20 november 2009

Lyxkaka












Kakbotten:

3ägg

4,5dl strösocker

3,75dl vetemjöl

1,5tsk vanillinsocker

3tsk bakpulver

4msk kakao



225gr smält smör el margarin
2,5dl vatten



Smörkräm:

225gr rumsvarmt smör el margarin

2dl florsocker

1ägg



Chokladtak:

200gr mörk choklad

3msk matolja



Vispa ihop ägg och socker.

Blanda de torra ingredienserna, rör ihop detta med äggblandningen, margarinet och vattnet.



Grädda i bakplåtspappersklädd långpanna, 20*30cm(min är aningens större, går bra ändå) 175grader 20-30min

Låt kallna



Rör ihop smörkrämen och bred över den kalla kakan.



Smält choklad och olja och låt svalna, bred sen över smörkrämen.



Ställ kakan kallt så chokladen stelnar, skär sen i lagom stora bitar, kakan är rejält mäktig så jag rekommenderar små bitar



Tror säkert att många känner igen detta recept, har gjort några små ändringar och jag är nöjd med resultatet!

1 kommentar:

  1. Jösses vad dom här såg härligt goda ut!! Hur ska jag kunna låta bli att baka dessa då:/ SKa ju hålla mig från sötsaker egentligen.... Pussa Biddy så mycket från mig:)

    SvaraRadera

Vad har du på hjärtat?