söndag 25 april 2010

Dag:3

Idag är tredje dagen och jag har huvudvärk. Har tydligen inte fått i mig nog med vatten så det är bara försöka ha tätare vätskekontroller :)Känner mig inte direkt hungrig, jag har 5pulverdrinkar a´3dl som jag fördelar under dagen och försöker hinka i mig vatten emellan dessa. Sitter förresten med drink nummer2 just nu.

Man kan bli lite virrig och mossig i huvudet under en pulverdiet, iallafall jag, inväntar KETOS:

Under de första 2-5 dagarna på dieten börjar kroppen sakna ditt kolhydratintag. Kroppen och hjärnan behöver kolhydrater för att fungera och när dessa saknas så ser sig kroppen om efter alternativa energiresurser. Förbränning av dina glykogendepåer påbörjas. I samband med detta tappar du en hel del i vikt. Beroende på kroppshydda så försvinner 1-4 Kg i vatten och glykogen. Dessa förråd kommer du att fylla på när dieten har sitt slut. Har du gått ner väldigt många kilon kommer du dock inte att gå upp riktigt lika mycket i vatten/glykogen när du börjar äta igen. Räkna med ett viktpålägg om ca 2Kg.
När dessa energiförråd är slut så kommer kroppen att vända sig till nästa energidepå, fettreserverna! Fettförbränning är poängen med dieten och är också vad som kommer hålla dig vid gott mod och hälsa. Under denna förbränning som produceras stora mängder Ketoner och du har nu hamnat i en “fas/process” som kallas för Ketos. Du omvandlar helt enkelt Fett till energi.

Ketonerna är dina bästa vänner under en VLCD-diet. Hjärnan älskar Ketonerna och du kommer att känna dig piggare än på väldigt länge. Hungerskänslor m.m kommer också att vara som bortblåsta.
Vad är Ketos?
Svar: Ketos är ett metaboliskt tillstånd som uppstår i samband med att fettförbränning. När fettet bryts ner till fettsyror omvandlas dessa till ketonkroppar av levern. Man kan säga att ketonerna är en biprodukt när fett blir till energi. Ketos i samband med VLCD sker kontrollerat och är ofarligt.

955

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad har du på hjärtat?