måndag 29 november 2010

Riktiga godbitar

Det har inte blivit mycket bloggande på sista tiden. Jag får ursäkta mig med att det varit fullt upp med jobb och annat helt enkelt. Igår fick jag lust att baka och det blev två sorter, perfekt för chokladälskare och gottegrisar :)

Havrerutor med nougat
100g smör el margarin
4,5dl havregryn
1msk vetemjöl
1,5tsk bakpulver
1dl socker
2tsk vaniljsocker
2msk ljus sirap

Garnering:
100g mjuk nougat
* Smält matfettet i en kastrull
* Blanda samman de övriga ingredienserna i en skål och rör sen ihop allt.
* Bred ut smeten i en smord långpanna, 20*30cm. Jag använde en rund pajform istället.
* Grädda kakan på nedre ugnsfalsen i 200grader, ca 10min.
* Skiva nougaten tunt. Lägg skivorna ovanpå den heta kakan så att nougaten smälter. om man vill kan man göra mönster med en gaffel.
* Ställ kakan kallt en stund så nougaten stelnat innan den serveras. Denna kaka är supergod!


Chokladbiskvier
Bottnar:
300 g mandelmassa
1 äggvita

Fyllning:
100 g smör eller delikatessmargarin
1dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
3 tsk kakao

Glasyr:
125 g mörk blockchoklad
1-2msk matolja

Grädda i mitten av ugnen 175grader, 10-12 min

Bottnarna:
Riv mandelmassan. Blanda den med äggvitan till en smidig smet. Klicka ut den på en plåt med bakplåtspapper. Platta ut dem lite med mjölad hand så att de blir ca 5 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen 10-12 min. Lossa kakorna försiktigt och låt dem kallna på galler.

Fyllningen:
Rör ihop rumsvarmt fett, florsocker, vaniljsocker och kakao till en jämn kräm. Bred den lite toppigt på undersidan av kakorna. Låt dem stå i frysen i minst 1 timme.

Glasyr:
Smält blockchokladen och blanda i oljan. Doppa kakorna hastigt i chokladen så att fyllningen blir helt täckt. Vrid kakan lite så att överflödig choklad kan rinna av. Ställ kakorna kallt.

1 kommentar:

  1. Åh vad gott!!! verkligen nåt för mig som e en riktig gottegris,haha!! :o)

    SvaraRadera

Vad har du på hjärtat?