fredag 3 december 2010

Jakten på det perfekta saffransbrödet

Jag har länge sökt efter det ultimata saffransbrödsreceptet och inte hittat det, tyvärr. Nu har jag helt enkelt plockat ut go´bitarna från de recept som nästan varit det jag sökt och detta blev resultatet...

Saffransbröd i långpanna med mandelfyllning

75gram smör eller margarin

5dl mjölk

1paket jäst för söta degar

2kuvert saffran

1burk kesella

Russin efter eget tycke och smak

1 ägg + ett till penslingen

2dl vit sirap

½ tsk salt

15-16 dl vetemjöl

Pärlsocker

Fyllning:
100g smör el margarin
100g riven mandelmassa
0,5dl socker

Smält smöret, häll i saffranet och mjölken, låt det blinfingervarmt.
Smula jästen i skål och häll i degspadet så jästen löser sig.
Blanda ner salt, socker, ägg, russin, kesella och mjöl. Degen ska vara rejält kladdig dock inte flytande :)
Jäs 30min under bakduk.
Smöra en långpanna och häll i degen. Platta ut med mjölad hand.
Gör små hål i degen och skeda sedan ner mandelfyllningen.
Jäs 15min under duk. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Baka i mitten av ugnen, 200-225 grader i 15-20minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad har du på hjärtat?