måndag 13 december 2010

Lussebak

Idag har jag bakat en jättegod kaka, även denna med saffran i. Som jag tidigare skrivit så är jag less på det klassiska saffransbaket. Denna är absolut värd att testas!

Saffranskaka med frasigt kaneltäcke

100g smör

2 1/4dl socker

2 ägg

4 1/2dl vetemjöl

1msk bakpulver

1pkt saffran

3dl gräddfil

Kanelfras:

200g smör

1dl socker

3dl vetemjöl

2-3msk kanel

Vispa smör och socker pösigt, tillsätt äggen ett i taget. Vänd ner mjöl och bakpulver i smeten. Rör ut saffranet i gräddfilen och rör ner det i smeten. Häll smeten i en smord och bröad långpanna, ca 20x30cm. Grädda i 175 grader, nedre falsen, i cirka 30 minuter.
Rör samman smör och socker till kanelfraset, tillsätt mjöl och kanel. Blanda allt till en smulig massa. Strö över kakan och grädda i ytterligare 15 minuter.

2 kommentarer:

  1. Åh, vad gott med kaneltäcke!
    Saffranskaka bakar jag varje år, men bara en "vanlig", utan något gott uppepå.
    Gjorde en till Lucia, men den här ska testas till jul! (Om jag hinner förstås... ;))

    SvaraRadera
  2. Jag kan lova att dom är farligt goda!! =))

    SvaraRadera

Vad har du på hjärtat?